Bokrecension: Bödlar, Liv, död och skam i svenskt 1600-tal

Bokrecension: Bödlar, Liv, död och skam i svenskt 1600-tal

Det har funnits ett stort glapp i den svenska avrättningshistorien mellan Lars Levanders ”Brottsling och bödel” från 1933 fram till nu då Annika Sandéns bok Bödlar. Levander försöker dock beskriva bödlarnas och de som kommer i deras händers historia i ett längre perspektiv, Sandén koncentrerar sig främst på 1600-talet, även om dödsstraffets historia beskrivs från medeltiden och framåt. Det är ganska litet som är känt om de som arbetade att för statens räkning ta död på folk. Bödlar, skarprättare och mästermän och allt vad de nu har kallats.

I Sandéns bok får man lära sig att det funnits två sorters bödlar, benådningsbödlar som fått yrket genom att bli benådade. De har varit män som dömt till döden och som valt att bli bödlar. Den andra sorten av yrkesmännen är de så kallade arvsbödlarna. De som av egen fri vilja blivit bödlar. Det sist kan ses som något väldigt uppseendeväckande, men förklaringen ges. Bödlarna var som yrkesgrupp utstöta ur den sociala gemenskapen, de föraktades och avskyddes. Men yrket var relativt bra betalt. Och med alla dödsstraff som verkställdes förr var det aldrig ont om arbete. Förändringen kommer ungefär i mitten av seklet. Varför? Jo de eviga krigen och de dåliga tiderna gör att en del tar arbetet. Dålig social status är bättre än att svälta verkar en och annan resonerat. Man kommer nästan osökt att tänka alla de kvinnor i historien som prostituerat sig för att klara livhanken till priset av socialt stigma.

Boken tar också upp att statsmakten försökte höja yrkets status och att benämningen skarprättare skulle införas år 1699, vidare också att inga kriminella skulle utses att halshugga och hänga folk. De dödsstraff som fanns beskrivs i boken.

På det hela taget har Sandén gjort en bra bok. Det skadar dock inte om man har lite kunskaper om svenskt 1600-tal.

Omslag justerat.indd

Författare: Annika Sandén