Bokrecension: Högerhumor

Bokrecension: Högerhumor

Äntligen kommer en bokrecension. När föreningen tillkom var ju tanken att man skulle tipsa varandra om litteratur. På bloggen föreningen bedriver har det dock varit ont om den varan. Men här kommer nu en recension av den någorlunda nyutkomna boken Högerhumor!

hogerhumor

Författaren är personen med skägg.

Kalle Lind hävdar att han skrivit boken Högerhumor just för att bevisa att den finns. Och det finns, såväl humor som höger. Det är nu inte någon ”skämtarnas bästa” utan svensk historia ur ett kulturperspektiv. Boken sträcker sig under en epok på nästan hundra år. Den börjar på 1920-talet och går fram till nutid. Från mellankrigstidens revykungar fram till tv serien Solsidan. Boken är 288 sidor, men det kunde nog bli 288 sidor till. Kapitlen är korta och man kan nog fråga sig hur mycket högerhumor var det som inte kom med? Mycket av skämtarna på dexter sida, en av herrarna som avhandlas i boken kallar sig just för Dexter, höger är ofta placerade i ett slags mittenfält. Höger om socialdemokraterna är i Linds bok höger, men i demokratins första årtionde, 1920 talet var liberalism sett som vänster, eller i alla fall mer vänster än höger. Den ”höger” som finns längre ut på kartan, den som inte är blå utan svart eller rentav brun är inte med.

Från revykungar, via som Kar de Mumma, Povel Ramel till Hagge Geigert, från journalister som Gits Olsson till Johan Hakelius. Från karikatyrritare till artister. Det är en ganska brokig skara som pressas in på höger/vänsterskalans ena sida. En del är rumsrena, Povel Ramel var väl mest opolitisk till mer kontroversiella som Eddie Meduza. Humorn från högern slåss mot vänstern, oftast då socialdemokraterna. Skatterna är det som retar de flesta, i andra rummet är det förmyndarmentaliteten. En del av personerna som står för högerhumorn verkar dock inte helt lätt kunna pressas in i högerfållan.  Är Totte Wallin så mycket höger? är Lennie Norman höger? Eller är det inte bara så att de måste platsa in på en av de två planhalvorna höger eller vänster. En och annan herre, det är mest herrar i boken är nog mest höger för att makthavarna i Sverige själva säger att de är vänster.

Mest herrar? Ja det är så, men det finns undantag, Anita Lindblom som verkar legat i något slags krig mot Gunnar Sträng, socialdemokraternas mångårige finansminister är med och inte att förglömma även Astrid Lindgren och några av damerna i helt apropå skymtar i maginalen. För just Stellan Sundahl och hans gäng räknas som höger. Det är Kryddan Pettersson utsminkad som dåvarande miljöminister Brigitta Dahl som är med på bokens omslag.

Boken kräver väl inga egentliga förkunskaper, det är dock bra att ha med lite vem som var vem av politikerna som hånas från högern samt rent allmän kunskap om Sverige främst från 1950-talet och framåt. Lind har med några rader i kapitlen som hjälper läsaren att friska uppminnet eller rentav få lite kunskaper. ”Not till den anekdotlystne” eller ”Not till den som inte kan sjuttiotalets fackliga frågor på sina fem” är några av de ganska flitig förekommande inpassen.

Boken är en ganska rolig sådan, det är ju humor som avhandlas, men också ett stycke svensk historia ur de som inte tyckte Tage Erlander var en landsfader eller att Palme var en bra statminister synvinkel.

Författare: Kalle Lind

Titel: Högerhumor, från revykungar till poddliberaler

Förlag Ordfront Galago