Årsrapport för 2018

Årsrapport för 2018

Ideella Kulturföreningen hade 2017 12 sammankomster. För första gången i föreningens historia hölls en sammankomst i ett annat land. Två medlemmar besökte nämligen Finland. Av de övriga hölls en i Uppland, två i Västmanland och de övriga i Västergötland. Tre personer visade intresse att gå med i föreningen och en medlem önskade utträde. Sju personer har deltagit på föreningens möten och sammankomster. Nio personer har bidragit med text och bild på Ideell Kulturkamp.

På föreningens internetdomän Ideell Kulturkamp gjordes 571 inlägg, vilket var något mer än året innan. Dock minskade antalet visningar till 39 424. Året innan var det 41848 visningar. Men det hölls fler möten 2018 än 2017. Föreningens verksamhet på twitter rönte allt större uppmärksamhet. Som mest hade föreningen 42 följare. 18 personer följer domänen Ideell Kulturkamp. Många personer har följt föreningens uppmaning att göra ”reklam” och föreningen nämns och dess aktiviteter likaså på olika social medier. Det är dock inte alltid positivt. Även i 2017 fick föreningen sin beskärda del av hat och hot från kristna, muslimer och vissa personer som sympatiserar med det som lite elakt och nedsättande kallas för ”mellanmjölksnationalism”. Även så kallade ”humanister” sprider hat och avsky. Även om de flesta artiklar handlar om religion hade föreningen som ett slags tema Latinamerika under första världskriget och i princip är det bara föreningen som behandlat denna något bortglömda del av den stora konflikten. Annat som togs upp var att det var hundra år sedan filmskaparen Ingemar Bergman föddes. Att Kerstin Dellert och Stefan Demert avlidit. Föreningen har även köpt in ett större parti gudastatyer och föreningens ordförande gav ut en ny skrift om asatro. Lite mer kuriöst var tävlingen som handlade om att namnge en båt.

Föreningen politiserade en hel del 2018. Förutom den sedvanliga kritiken mot monoteistiska religioner så uppmanade föreningen att bojkotta EU-valet samt visade stöd till Me too rörelsen. Viktigare ur ett asatroperspektiv var nog ändå det att föreningen hörde av sig till ett flertal politiska partier, såväl de som representeras i riksdagen som en del andra. Alla partier utom ett svarade på frågorna och alla var för religionsfrihet. Det bådar gott för framtiden.

Henrik Andersson, ordförande

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )