Asatron levde vidare i sagorna: Sol och Rödluvan

Asatron levde vidare i sagorna: Sol och Rödluvan

I korthet är sagan om Rödluvan och vargen följande: Rödluvan ska gå till sin mormor med en korg fylld med mat och dryck. En varg dyker upp och frågar vad den lilla flickan ska med maten. Rödluvan förklarar att hon ska besöka sin mormor. Vargen springer i förväg och slukar mormodern. Vargen klär ut sig till mormor och lägger sig i hennes säng. Rödluvan kommer dit men undrar varför mormor ser annorlunda ut. Hon ställer frågor till vargen som slukar henne efter att ha besvarat de tre frågorna. Vargen är nu mätt och lägger sig att sova. En jägare kommer förbi och förstår vad som hänt. Han sprätter upp den sovande vargen och befriar de som blivit slukade. Vargens mage fylls med stenar och sys igen. När vargen ska gå upp för att dricka ramlar han i en brunn och dör.

I en del versioner av sagan slutar den med att vargen slukat mormodern och hennes barnbarn i en del blir de räddade av jägaren.

Rödluvan och vargen är en mycket känd saga och den finns nedtecknad från fler håll i Europa och Asien. När och var den uppkom vet ingen.

Men finns det inslag av asatro i sagan? Ja det har några personer hävdat. Pierre Saintyves och Edward Burnett Tylor, etnologer och folklivsforskare har menat på att i sagan finns rester av den gamla tron.

Enligt denna teori är Rödluvan en personifiering av solen. Den röda luvan eller hättan är en symbol för solen, kanske rentav den nedgående solen. Slutet av sagan när vargen spätts upp och Rödluva, solen åter kommer upp kan då ägas vara gryningen. Solen, kommer, försvinner och kommer åter.

I nordisk tro jagas Sol, gudinnan som drar solvagnen av vargen Sköll. Ibland är vargen nära att fånga henne, då blir det solförmörkelse. Sol dödas slutligen av vargen, men hennes dotter kommer och fortsätter sedan sin mors uppgift att bli en ny sol. Intressant att påpeka är att den som räddar Rödluvan är en jägare, även om det finns andra variationer på sagan där det är en skogshuggare som kommer. Jägaren kan ju vara jaktens gud Ull. Guden Ull förknippas med solen. Skogshuggaren påminner ju lite om Vidar, mannen från skogen som hämnas sin far Oden som slukas av vargen Fenrisulven. Godtar man att jägaren eller skogshuggaren är ett minne av en hednisk gud är personen i fråga inte bara en hjälpare som hjälper Rödluvan och henens mormor mannen är också en hämnare. Vidar är en hämndens gud. Mormodern i sagan kan vara en representant för jorden. De gåvor Rödluvan för med kan vara solens livgivande strålar. I en version av sagan har Rödluvan inte vara med sig mat utan även blommor. Blommor växer i jorden, men måste ha solljuset för att växa.

En annan teori som säger att sagan har rötterna i asatron är att en del av sagan om Rödluvan påminner lite om handlingen i Trymskvädet. I denna saga är den förklädde Tor som får tre frågor. I sagan om Rödluvan ställer banbarnet tre frågor till vargen som är utklädd till mormor. Varför har du så stora ögon, varför har du så stora öron och varför har du så stora tänder. Frågorna visar att Rödluvan misstänker att någonting inte är som det ska. Två gånger lyckas vargen lugna Rödluvan, men på sista frågan slukar han henne.

Jätten Trym frågar den förklädde Tor. Tor har klätt ut sig till gudinnan Freja. Men där svarar inte Tor på frågorna, men väl Loke:

  1. Då sade Trym,
    tursarnes drott:
    »Var såg du brudar
    bita vassare?
    Jag såg ej brudar
    bita bredare
    eller mer mjöd
    en mö dricka.»
  2. Men den sluga tärnan
    satt framför dem
    och genmäle hittade
    att jätten svara:
    »Freja åt intet
    på åtta dagar,
    så gärna hon ville
    till jättarnes bygder.»
  3. Han lutade sig under linklädet,
    lysten att kyssa,
    men for tillbaka
    bort genom salen.
    »Vi äro Frejas ögon
    så fruktansvärda?
    Mig tycktes, att eld
    ur ögonen brinner.»
  4. Men den sluga tärnan
    satt framför dem
    och genmäle hittade
    att jätten svara:
    »Freja sov intet
    på åtta nätter,
    så gärna hon ville
    till jättarnes bygder.»

Kvädet om Trym verserna 25- 28 i översättning av Erik Brate.

Loke är ju, kan nämnas far till vargar. I denna saga där rollerna är något ombytta slutar det med att jätten Trym och hans syster samt flera andra jättar dödas.

Så som slutord, finns det kvar någonting av asatron i sagan om rödluvan? Ja det kan man nog påstå. Men det är lika självklart som i berättelsen om Törnrosa och Brynhild, jätten som var byggmästare eller liknelserna mellan Jack och Jill och Hjuke och Bil. Sagan är hursomhelst äldre än kristendomen. Så ett korn eller två av hednisk tro finns i sagan.

rodluvan-och-vargen

Rödluvan och vargen, eller Sol och Sköll?

ullr

Är det Ull, jaktens gud som räddar Sol?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s