Myntoffer och symbolism

Myntoffer och symbolism

Historiska museet

Lördagen 17 oktober besökte tre medlemmar i föreningen två museer i Stockholm. Det första var Historiska Museet och mycket kan berättas om det. Forntiden, vikingatiden, medeltiden och nyare tid gick igenom. I det så kallade Guldrummet där mängder med föremål av guld och andra ädla metaller finns att beskåda passade deltagarna på att göra ett så kallat myntoffer. I en liten ”önskebrunn” i rummets mitt kan den som så önskar kasta ner mynt. Så gjordes men vända mot den monter där såväl hammare till Tors ära som statyetter och smycken föresällande Oden, Frej och Tyr offrades en krona till makterna. Nog är det något visst att offra framför hedniska avbilder som har minst tusen års historia bakom sig.

Historiska museet var förstås intressant och värt att besöka. Dessvärre så har det poliskt korrekta varit framme. Lite hbtq-propaganda och annat trams fanns med. Men det förbi gicks av medlemmarna.

Nästa anhalt var prins Eugens Waldemarsudde. Förutom Utställningen om målarprinsen och en mindre utställning gjord av Karin Broos kallad ”Still life” var den utställning som fått namnet ”Symbolism och dekadens” den som frågade deltagarnas intresse mest.

”Symbolismen kan beskrivas som en radikal, internationell konstfilosofi med fokus på konstskapandets djupare syften, på konstnärsrollen och på eftersträvansvärda förhållningssätt till en yttre och inre värld. Med inspiration hämtad från det undermedvetna, mystik, minnen, drömmar, känslor och stämningar skapade symbolisterna fascinerande konstverk, poesi och musik. I vår tid är symbolismen dagsaktuell genom det stora intresse som tillmäts denna konstriktning inom populärkulturens science fiction och fantasy.

Man brukar hävda att symbolismen först etablerades i Frankrike inom litteraturen som en reaktion både mot realism och naturalism, och mot ett alltmer industrialiserat samhälle. En tidig manifestation ägde rum 1886 då poeten Jean Moréas publicerade sitt Symbolistiska manifest i tidningen Le Figaros litterära bilaga. Moréas och många andra franska poeter och konstnärer framhöll att en synlig och som man tyckte ytlig och krass yttre verklighet borde överges för en subjektiv och ständigt undanglidande inre värld präglad av det undermedvetna, drifter, känslor, fantasi, mystik, drömmar och minnen. Symbolismens konstnärer gav uttryck åt denna uppfattning motivmässigt genom att låta sig inspireras av myter, sagor och legender, men också genom att ge sig hän åt inre fria fantasier och experimentella skapandeakter där färgernas eller språkens egna uttrycksvärden lyftes fram.

Teosofi, hypnos, suggestioner, spiritistiska seanser, alkemistiska experiment och droger intresserade i synnerhet de dekadenta poeterna och konstnärerna. Dekadensen, som var en parallell företeelse till symbolismen, präglades av mystik och av starka intressen för underliggande drifter. Dekadenterna antog en anarkistisk hållning gentemot både konsten och omvärlden”.

Så säger citatet från museets egen sida och den ger bra information. Bland konstnärerna kan nämnas att en och annan som varit med på bloggen Ideell kulturkamp fanns representerade. Några konstnärer kan nämnas: Richard berg, August Strindberg, Akseli Gallen-Kallela, Ivar Arosenius, Janis Rozentāls, Agens de Frumerie och jan Bauer. Målarprinsen Hans kungliga Höghet Prins Eugen, Hertig av Närke fanns förstås representerad.

Måltid intogs på Waldemarsudde och maten var bra men priserna var något i överkant. Färden gick sedan mot Centralstationen och i väntan på hemresa besöktes en pub.

Historiska Museet: http://www.historiska.se

Waldemarsudde: http://www.waldemarsudde.se

Waldemarsudde

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s