Kristen vs hednisk konst

Jesus kors 1 Jesus Kors 2jesus cross Jesus Kors 4 Jesus på Kors 5Hur har vi lite kristen konst. Det mest populära motivet i denna religion är en grym avrättning. Trevligt eller vad säger ni?

Freja staty Kali

Venus de Milo

Tre hedniska damer, eller rättare sagt gudinnor. Freja, Kali och Venus. Nog är motiven intressantare än gubbe på kors?

Rodnovery konst

Rodnovery motiv, den hedniska konsten kan lättare varieras tack vare att man tror på flera gudar och gudinnor än de stackars kristna. Monetism är trist och enkelspårigt.

Odin staty

Vad har Jesus som inte Oden har? Jo taskig farsa, sända sonen till jorden bara för att han ska korsfästas! Kristendomens gud vinner inga priser i kategorin snällhet!

8 kommentarer på “Kristen vs hednisk konst

  1. Sofia skriver:

    Bevare mig väl! Vilken extremt inskränkt syn på kristen konst!
    Se här t.ex:

    https://www.lds.org/media-library/images/categories/gospel-art?lang=eng

  2. ideellkulturkamp skriver:

    Vii man vara lite spetsfundig så kan man säga att det mesta av Sofias kompisars konst är biblisk konst, gamla testamentet är ju mestadels judiskt och inte kristet. Och det vanligaste motivet hos de kristna är Jesus och ofta då hängande på korset.

  3. Fredrik Karlsson skriver:

    Bra artickel! Det jag inte fattar är hur kristna kan ha en avrättningspåle som symbol?

    • ideellkulturkamp skriver:

      Korset är en urgammal symbol, de tänkte nog såhär vi tar den. Alla känner till den och den är lät att känna igen. Det sägs att korsfästning skedde på pålar och då räckte det med bara en stolpe. De kristnas symbol borde kanske vara I?

      • Rolf skriver:

        Kors eller påle? Här följer ett intressant svar:

        ”Grekerna och romarna satte däremot en tvärbjälke, patibulum, på den vertikala stolpen, staticulum, som var cirka tre meter hög. Tvärslåns storlek och fäste kunde variera. Den lodräta stolpen var oftast fastsatt i marken på avrättningsplatsen redan innan den dömde kom dit, men tvärslån tvingades han oftast själv bära till avrättningsplatsen.

        Där lades den dömde på rygg med skuldrorna och de utsträckta armarna på tvärslån. Efter att ha bundits eller spikats fast vid tvärslån lyfte man upp honom och sedan sattes bjälken på plats på den uppresta pålen. Slutligen band eller spikade man fast fötterna vid pålen.

        Tvärbjälken kunde vara placerad längst upp, så att det hela fick formen av ett T, men den kunde också fästas i en fördjupning en bit ner på stolpen, så att hela arrangemanget bildade ett kors (det traditionella ”latinska” korset). Ungefär mitt på den lodräta pålen fanns en träkloss, en sedile eller cornu, som den dödsdömde ”satt” på, så att inte händerna skulle slitas sönder av spikarna. I vissa fall fanns ett liknande fotstöd ungefär en halvmeter upp från marken.

        Exakt hur den påle såg ut som Jesus avrättades på kan vi naturligtvis inte veta, men det finns inget skäl att anta att romarna skulle ha gjort något undantag i just Jesu fall och använt något annat avrättningsredskap än det den sedvanliga pålen med tvärslå. Tvärtom måste det anses som ytterst sannolikt att Jesus avrättades på ett kors, bland annat därför att vi vet att redan hans tidigaste efterföljare använde korset som symbol.

        I Herculaneum, som förstördes vid vulkanen Vesuvius utbrott år 79, har man till exempel hittat ett kors i ett privat bönekapell, och i en kristen grav från mitten av det första århundradet (den innehöll mynt präglade på 40-talet, alltså bara tio år efter Jesu död och uppståndelse) utanför Jerusalem påträffades flera benkistor försedda med kors.

        Det faktum att de första kristna valde just korset som sin symbol kan knappast ha någon annan förklaring än att det var på en sådan konstruktion Jesus gav sitt liv för mänskligheten och att korset följaktligen ända från början betraktades som en segersymbol, symbolen för Jesu seger över synden och döden (Paulus använde ju många gånger det romerska avrättningsredskapet som en språklig symbol för Kristus och evangeliet).

        Så vi kan nog lugnt utgå från att Jesus hängdes och spikades upp på en påle med tvärslå, dvs ett ”traditionellt kors” av något slag.”

        Källa:
        http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/kors.htm

  4. Henrik skriver:

    Spela roll vad han hängde på. Nästa gång spikar vi upp honom en gång för alla!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s