Bokrecension: Mutant, Minnen från den förbjudna zonen

2018 kom boken Mutant, minnen från den förbjudna zonen. Författarna till denna stora och tunga, omkring 2 kg bok är Orvar Säfström och Jimmy Wilhelmsson. Boken vad handlar den om? Jo det är en bok om ett av 1980 och början av 1990-talets stora succéer, nämligen om rollspelet Mutan och dess historia. Det är berättelsen om hur spelet muterar sig, (ja jag kunde inte låta bli) från ett rollspel med spelformulär och tärningar i olika former till en kanske inte helt lyckad film 2008 för att sedan åter bli ett rollspel för att sedan ytterligare bli både noveller och dataspel.

Mutant var eller är kanske ska man säga ett spel som skulle utspelas i Skandinavien efter den stora katastrofen. Detta gjorde spelen lite annorlunda då de flesta filmer/böcker/rollspel om tiden efter den stora katastrofen utspelas i andra länder. Med lite god vilja kunde man i princip förlägga spelet till sin egen hemstad eller var man nu bodde.

Men ska man recensera en bok om rollspel kanske man själv borde skriva något om sin egna eventuella relation till spelet. Första gången undertecknad såg spelet med den numera klassiska framsidan med mannen som är omgiven av några ”grottmänniskor med en slags radar som skjuter/fångar in ljusblixtar förstod jag inte vad det var. Några år senare började jag spela drakar och demoner och sedan blev det mutant. Till skillnad från många andra så köpte de som jag spelade med sällan färdiga äventyr utan vi hittade på egna. Jag fick i julklapp Mutant 2 men det blev ingen hit hos undertecknad. I boken så tas faktisk detta upp och den beskrivs som för plottrig. Sedan kom 1989 det som brukar kallas för nya mutant. Efter en viss besvikelse började undertecknad spela detta men det blev sällan med samma entusiasm som tidigare. Måhända var det lite för mycket cyberpunk och stora städer. Sedan lades spelandet ner några år senare. Efter nya mutant har er recensent ingen erfarenhet eller minne av det som senare kom. Råkade dock besöka en butik som sålde rollspel och tidningar och såg att de börjat med mutant rymd som senare blev Mutant Chronicles. Tyckte det var en bedrövlig utveckling när spelet bara handlade om allt utom Mutant. Rymden, odöda och massa annat i oskön förening. En annat personligt minne är att den enda illustratör jag gillade var Nils Gulliksson. De andra oavsett vad det var för rollspel föll aldrig i min smak.

Boken innehåller såväl nördvarning som nostalgivarning.  Har man ingen erfarenhet av rollspel så är boken nog ganska obegriplig. För de som var unga och rollspelande kan det kanske vara av intresse att veta hur och varför visa spel och produkter tillverkades, man får också svar på frågan vara så många omslag till spel och äventyr ofta hade en illustration som inte helt överensstämde med innehållet. Omslaget till Brännpunkt Hindenburg föreställer inte ett muterat kattdjur av manligt kön utan, jade får ni läsa själva…

Vidare en del interna konflikter mellan redaktionen och ateljén. Att en av grundarna och skaparna av spelet mutant som väl mest spelades av pojkar var en kvinna kanske inte alla känner till? Att det fanns en tanke med att spelen skulle förnyas vart tredje år avslöjas i boken. Företaget Äventyrsspel var vilket kanske inte alla barn och tonåringar tänkte på ett företag som drevs av vinstsyfte. Det var inte bara glada rollspelare som hade det som hobby som låg bakom Mutant och de andra rollspelen. Ingen gråter väl över det, men det var ingenting man tänkte på heller då det begav sig.

Världen efter domedagen avspeglar den tid man lever i. Mutant och Mutant 2 utspelar sig efter den ”stora katastrofen”. När dessa spel tillverkades var det fortfarande kallt krig mellan väst och öst. Men det stora kärnvapenkriget kom aldrig. Nya Mutants cyberpunksvärld kom till 1989 när det kalla kriget var slut. Men då hade miljöhot kommit istället och den nya tekniken som kommit sågs både med bra och mindre bra förväntningar. Allt fler hushåll hade dator 1989.

Ska man klaga och gnälla något så kan man önska att det varit med en biografi över de personer som låg bakom spelen. Många av de som var med att ta fram spelen intervjuas i boken men en kort biografi över dem skulle inte skada. Många av dem skrev förvisso i tidningen Sinkadus men det var aldrig någon förklaring förutom namnen vilka de var. De var lite halvt osynliga de som såg till att vi ungdomar muterade oss med tärning.

Boken får en femma i betyg, inte den starkaste femma men ändå en femma.

Henrik Andersson

Mutant minnen