Saga nio avbildningar av en asynja

Saga är en asynja som nämns i den namntula som upptar 27 asynjors namn. Vidare nämner Snorre henne i sin edda och i den poetiska eddan där nämns hennes namn och boning Sökkvabäck. I denna boning som av namnet tyder ligger vid vatten dricker Oden mjöd med Saga varje dag och lyssnar på vad hon har att säga.

”Sökkvabäck heter den fjärde
svala böljor där
brusar kring boplatsen.
Oden och Saga där
dricker var dag
glada ur skålar av guld”

(Sången om Grimner)

Hos Saga hämtar Oden visdom och hennes namn lär betyda ”den som ser” Saga tycks kunna se bakåt i tiden men också framåt. En del har velat se Saga som en historiekunskapens gudinna. Som rådgivare till Oden påminner hon om Mimer. Båda ger kunskap och de bjuder Oden att dricka hos sig samt förknippas med vatten. Jämför Mimers brunn med Sökkvabäck. Kanske är Saga rentav Mimers maka? Det nämns att Mimer har söner och de borde ha en moder. Men vi ska inte spekulera för mycket.

Som så många andra gudamakter i den förkristna religionen i Norden har Saga eller som hon heter på fornisländska Sága haft ortsnamn eller kultföremål. Men det behöver ju alla gudamakter inte ha ska tilläggas. Det ska dock påpekas att det är ett vanligt motiv på bildstenar att en kvinnlig gestalt räcker horn till en man som rider på en häst ibland är det den åttafotade hästen vars namn vi alla vet.

Här nedan följer nio avbildningar av asynjan vi talat om.

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s