Homosexuellitet och religion

Homosexuellitet och religion

Det är ingen större hemlighet att svenska kyrkan tvingades acceptera ”samkönade” vigslar och det av en enda anledning. Kyrkan skulle lära sig veta hut! Genom att påtvinga svenska kyrkan att acceptera homosexuella så gjordes kyrkan ofarlig. Ett samfund som accepterar homosexuella är ett ofarligt samfund. Ett sådant samfund blir aldrig någon tummelplats för reaktionära eller rent av demokratfientliga åsikter. Många av de som propagerade för acceptans för homosexuella var inte troende och ej heller flitiga kyrkobesökare. Debatten påminde faktiskt lite om den som varit om kvinnliga präster. De flesta som engagerade sig var inte troende, politik var viktigare än religionen. Nu sitter svenska kyrkan och ser hur allt fler lämnar den. Många lämnade kyrkan på grund av den ökade toleransen för homosexuella. Ingen ha gått med i kyrkan för att den är politiks korrekt. Som man bäddar får man ligga. Kyrkan ligger illa till.

Det synkretistiska samfundet forn sed är inte ett asatrosamfund. Hade de varit ett asatrosamfund hade de använt det ordet, har försökt profilera sig som ett hbtq tolerant samfund. De påstår att guden Tor är queer. Anledningen är följande, i eddadikten Trymskvida, kvädet om Trym klär Tor ut sig till brud. Ikläd brudslöjor ska Tor försöka likna gudinnan Freja. Denna utklädel gör Tor motvilligt, det är inte han själv som kommit på idén. Märk väl att Loke är den som följer med på resan till Trym och han ställer uppfrivilligt utklädd som brudtärna. Skulle någon hedning eller asatroende vilja ha en ”queer” gud så kan de ha Loke som sin gud, men inte Tor. Dikten Trymskvida är en ganska sen dikt och man kan inte utläsa så mycket ur ett religiöst perspektiv ur denna dikt. Det är en ganska humoristisk skildring men man kan också läsa den så att Tor kan göra mycket för att få tillbaka sin hammare, han kan gå så långt att han klär sig som kvinna. Det faktum att Tor har mycket svårt att klä sig som kvinna visar att asarna har ett väldigt könssegregerat perspektiv på världen. Manligt och kvinnligt, men aldrig könsneutralt. Könen är lika mycket värda, men de har olika funktion och överträdelse är inte något positivt. I dikten Trymskvida så vägrar Freja att åka och gifta sig med jätten Trym. Ingen försöker tvinga henne heller. Jämlikt, men olika.

Oden lärde sig sejd av Freja. Sejd är en form av trolldom som kvinnor använder. I sin jakt på kunskap kan oden gå så långt att han låter sig förödmjukas, det är omanligt att sejda. Loke av alla personer klandrar Oden för detta. Loke har ju knappast rent framför egen dörr.

Sammanfattning: Asatron kan inte acceptera annat än heteronormen. Visst, överskridande av normen händer, men möts med klander. Oden lär sig kvinnlig trolldom, men utsätts då för hån. Tor klär sig mycket omanligt, för att få sin hammare tillbaka. Men hämnden han tar på jättarna visar att utklädningen bara var något tillfälligt. Loke som ofta och gärna utmannar könsnormer, han straffas till slut och straffet är fruktansvärt. Fruktansvärt, men rättvist!

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s