Lucia eller lussebruden

Lucia eller lussebruden

Lucia är ett helgon som betytt ganska litet för katolikerna. Hon är inte en av de mest kända men för all del inte minst kända heller. I Sverige har hon faktiskt blivit en riktig berömdhet på 1900-talet i en tid då nästintill alla var protestanter. Lucia låter snarlikt svenska lusse. Båda orden betyder i grund och botten ljus. Lucias namn var i almanackan då det var vintersolstånd och det tydde ju på ljusare tider. Folk roade sig med diverse upptåg vid lusse och det var utklädningar och upptåg. Man ska inte tro att dessa seder, oseder skulle nog många säga idag var nyktra och skötsamma fester. Folk klädde ut sig och lussegubbar och lussebrudar gick omkring. Visst sjungs det men ofta var det för att på så viss tigga ihop mat och dryck för att sedan festa upp det. Dessa upptåg tros ha förkristet förflutet och det är mer än troligt att det finns något av hednisk kvarleva, ”survival” som etnologerna säger i lussefirandet. Lussefirande finns ju knappast i bibeln eller i katekesen, vare sig den stora eller den lilla.

Men seder förändras. Jordbruksreformerna på 1800-talet, skiftena påverkade mycket. Det gick inte längre att gå från gård till gård längre och sjunga. Industrialiseringen gjorde att folk bytte seder och livsstil när de flyttade till städer och bruksorter. Det nya borgaskap som växte fram i Sverige och på sätt och vis började göra normen för kulturen firade gärna seder men omgjorde dem. Vår Lucia är en ganska ung dam född 1927. Uppvuxen i Stockholm men har släkt på landet. Det var en gammal tradition som ombildades. Böndernas lussebrud mötte den västsvenska högreståndskulturens lussebrud. Redan på 1700-talet var det sed i Västergötland och Värmland att folk uppvaktades på korgonen med en flicka med ljuskrona och förplägnad. 1765 finns detta Luciafirande nedtecknat för första gången. Kanske finns det även en inspiration från katolska seder med barn utklädda till änglar eller rent av Jesusbarnet med. Det katolska helgonet från Syrakusa som dog marternas död 304 spelade nog ingen roll alls.

Vår nygamla Lucia född 1927 fick snabbt assistans av tärnor som sedan fick pojkvänner. Stjärngossarna ska egentligen inte komma med och sjunga förrän vid trettonhelgen. Dessa raska gossar ska föreställa de vise män, eller kungar som uppvaktade Jesus. Nu är det extremt sällsynt med stjärngossar i början av januari. Även dessa herrar motarbetades av stat och kyrka, för de beteende sig föga kungligt. Gå omkring med en stjärna, sjunga och supa var ju inte så lämpligt. Vare sig lussebrudar eller stjärngossar var med i kyrkorna förr.

Ytterligare figurer har sedan anslutit sig till luciatåget. Tomten är med ibland. Han har genomgått en likande förvandling som hans vän lussebruden. En hednisk förfäders ande mötte en kristen och borgerlig kultur och jultomten uppstod. En och annan julbock har varit med men denne är ganska sällsynt. Mest kontroversiell är pepparkaksgubben, och för all del gumman. Konstigt, för egentligen är ju herr och fru pepparkak de som påminner mest om forna tiders lussegubbe och lussebrud. De är utkläda för att det är kul, inget mer och inget mindre. Politiskt korrekta (läs idioter) tycker dock att dessa mörkhyade inte får vara med. För det kan ju tolkas som rasism. Det är också samma personer som alltid tjatar om att Lucia är född på maffians ökända (sic) ö.

Nyhedningar har ofta hävdat att bakom Lucia/Lussebruden finns det en hednisk gudinna. I Tyskland levde tron kvar på Frau Holle, ”fru Hulda” men också på Perchta. Sistnämnda gudinnas namn ska faktiskt enligt de lärda betyda ljus, jämför lusse. Frau Holle och Perchta kan mycket väl vara samma gudinna eller olika variationer av Frigg och Freja. Fru Hulda är en snäll dam men har även med döden att göra. Låter ju likt Freja. Lucia från Syrakusa kan mycket väl vara en hednisk gudinna i kristen dräkt. Någon har nämnt den under senantika tiden populära gudinnan Isis. Isis har identifierats med Freja. Om man vill hedra gudamakter den 13 december kan man gott sända en tanke eller blota till Frigg eller Freja, eller varför inte båda. Och varför inte fira alla de kvinnliga makterna, asynjor, diser, valkyrior och nornor. Alla förtjänar att hedras och äras, eller hur?

Vår lussebrud är ingen kristen dam från Sicilien utan Freja och Frigg. Då det är ljusfest kan ju solgudinnan hedras eller varför inte även bjuda in Tors fru Siv med sitt vackra gyllenen hår?

Låt 13 december vara en hednisk gudinnefest alla astroende.

”Hell Frigg, Freja och Siv.

Hell alla gudinnor, diser och valkyrior.

Hell alla kvinnliga makter vi dyrkar vördar och ärar!”

lucia

Lucia. Det verkar vara hårda bud på maffians ö!

Frau Holle

Frau Holle.

Freja sittande med halssmycke

Freja.

Frigg sittande

Frigg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s