Asatron levde vidare i sagorna: Barnen som for upp till månen

Asatron levde vidare i sagorna: Barnen som for upp till månen

Jack and Jill went up the hill

To fetch a pail of water.

Jack fell down and broke his crown,

And Jill came tumbling after.

Up Jack got, and home did trot,

As fast as he could caper,

He went to bed to mend his head

With vinegar and brown paper.

Denna vers är den första i en känd engelsk barnkammarrim, på engelska kallad  ”nursery rhyme”. Två syskon ska hämta vatten de har en stång som de bär en spann på. Det finns olika variationer av sången och en version har 15 verser. I en av dem kommer de upp till Månen.

  1. Ganglere frågade: huru styrer han solens och månans gång. Har svarade: En man är nämnd Mundelföre, som hade två barn: de voro så fagra och sköna, att han kallade den ene Måne och sin dotter Sol och gifte han dem med en man, som hette Glen; men Gudarne, som fortörnades öfver denna stolthet, borttogo begge dessa syskonen och satte dem upp på himmelen: de läto Sol köra de hastar, som drogo solens vagn, hvilken Gudarne hade skapat, för att upplysa himmelen, af de gnistor som flögo ur Muspelhem. Desse hästar heta så: Arvaker och Alsvider: under deras bogar satte gudarne tvänne pustar, för att svalka dem och i somliga sånger kallas de Isarnkol. Måne styrer månens gång och råder för ny och nedan. Han tog från jorden två barn, som hette Bil och Hjuke, då de gingo från den brunn, Som Byrger heter och buro på sina skuldror en så, som heter Säg och såstången Simul. Vidfinn är deras fader och de åtfölja städse månen, såsom man ifrån jorden kan se.

Dessa rader i Snorres edda i kapitlet Gylfaginning vers 11 säger ju nästan likadant. Två syskon, pojke och flicka bär en stång med ”så” på. Namnet Jill är ju bra likt Bil.

Månen är i båda fallen ett manligt väsen. I många kulturer är Solen maskulinum och Månen femininum men inte i den nordiska tron.

Vad som förenar sagorna

Två syskon som bär ett öskar på en stång kommer upp till himlen.

Vad som skiljer sagorna

I barnkammarrimmet kommer barnen hem igen och efter att ha upplevt många äventyr.

I eddan tas barnen upp och blir Måne, mångudens följeslagare och gudamakter de med. Bil nämn uttryckligen som asynja. Hon är föresten den av syskonen som nämns på flest håll i Snorres edda, Hjuke nämns endast en gång. Fullmånen associeras med Hjuke och månens nedan med Bil.

Övrigt

Det finns några fler teorier om den brittiska barnsagan. Några har menat på att det funnits anspelningar på olika politiska skeenden i den engelska historien. Det finns dock så många teorier om vad som kan läsas in så det kan bli lite svåröverskådligt. Troligen har dock sagan ibland använts som någon form av satir då man inte vågat säga saker rent ut. En något makaber teori är att sagan handlar om franske kungen Ludvig XVI och hans drottning Marie Antoinette som avrättades under franska revolutionen. ”Jack fell down and broke his crown,

And Jill came tumbling after” ska syfta på detta.

Slutord

Det får sägas vara bevisat att sagorna har en ursprung gemensamt. Sagorna har utvecklats olika men grunden om två barn som är ute för att hämta vatten men kommer till Månen är med i de båda. Asatron levde vidare i ett engelskt barnkammarrim.

moon

hjuki_and_bil

”Barnen i månen med spann och stång.

hjukibilmaninthemoon

hjuke-och-bil

hjuke-och-bil-svart-vitt

bil-mani-and-hjuki

Få konstnärer har avbildat syskonen, men här är några illustrationer. Måne är också med på några av dem.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s